Information practices and information mediation

a look at technodiversity

Authors

Keywords:

Information practices, Mediation of information., Technodiversity. , University libraries.

Abstract

This article reflects on information practices from the perspective of information mediation in university libraries, with the aim of highlighting technodiversity in the social context. The objective of the study is to understand the role of information mediation when confronted with the issues of technodiversity and information practices. As for the methodology used, the article adopts a literature review, using the main scientific platforms in the field of Information Science, and is characterized by exploratory bibliographical research with a qualitative approach, adopting an integrative review by synthesizing and critically analyzing previous studies. The selection of materials was made considering their relevance to the themes of information practices, information mediation and technodiversity. In these respects, it seeks to highlight the relationship between the themes, in order to encourage the construction of knowledge and enable reflection on the formation of individuals who are the protagonists of their stories and who value their cultural and social identity. The conclusion is that information professionals and users are potentially agents for bringing about social change, even though they are in different conditions when it comes to building knowledge. In this context, technological resources are cooperative instruments, although they should not be imposed in a generalized way on different realities.

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Author Biographies

Romeu Righetti de Araujo, Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Londrina / Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual de Londrina (PPGCI-UEL). Especialista em Sustentabilidade na Gestão Pública (UTFPR). Bacharelado em Biblioteconomia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Bibliotecário/Documentalista na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). 

Ilemar Christina Lansoni Wey Berti, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - Universidade Estadual de Londrina (PPGCI-UEL)

Docente permanente da pós-graduação (PPGCI-UEL) nas disciplinas de Docência em Ciência da Informação e Práticas informacionais (Edital 14/2021). Professora do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Estadual de Londrina. Tem formação em: Pós-doutorado em Ciência da Informação PNPD/CAPES no PPGCI/UEL (2019 - 2022) e mestra pela mesma instituição. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), na área de concentração Produção, Organização e Utilização da Informação (2014-2018). Graduada em Biblioteconomia e Pedagogia com estudos voltados a inclusão, comportamento informacional, práticas informacionais e regime de informação.

João Arlindo dos Santos Neto, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual de Londrina (PPGCI-UEL)

Professor da Faculdade de Biblioteconomia (FABIB) e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Pará. Professor Formador I (UAB CAPES), no Curso à Distância de Biblioteconomia da UFPA. Docente Permanente Externo no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual de Londrina (PPGCI/UEL). Doutor e Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (PPGCI/UNESP) e Bacharel em Biblioteconomia pela UEL. É Líder do Grupo de Pesquisa Informação, Sociedade e Cidadania da UFPA e do Grupo de Pesquisa Interfaces: Informação e Conhecimento da UEL. Membro dos Grupos de Pesquisa Informação: Mediação, Cultura, Leitura e Sociedade da UNESP/Marília, do Grupo Competência e mediação em ambientes de informação da Universidade Federal do Ceará (UFC).

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Published

2025-02-22

How to Cite

ARAUJO, R. R. de; BERTI, I. C. L. W.; SANTOS NETO, J. A. dos. Information practices and information mediation: a look at technodiversity. Revista ACB, Florianópolis, v. 29, n. 1, p. 1–25, 2025. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/2144. Acesso em: 10 mar. 2025.