Expressing memoricide

ananalysis of afrocentrated knowledge production at the University of la República,Uruguay

Authors

Keywords:

Epistemicide, Black Librarianship - Uruguay, Memorial Erasure, Udelar, Afro-Uruguayans, Knowledge Production

Abstract

What theoretical contributions by Afro-Uruguayan authors are included in the Online Catalog of Libraries (BiuR) and the Institutional Repository of Free Knowledge (Colibrí) at the University of the Republic? This is the question guiding this research. To address it, the general objective of this study is to investigate the knowledge production of Afro-Uruguayan authors in the online catalog and institutional repository of the University of the Republic (Udelar). The literature review provides a brief contextualization of the Afro-Uruguayan population and the structure and functioning of Udelar. Considering the methodological framework, this is an exploratory and quantitative study in which we analyze the representation of Afro-Uruguayan authors available in the Integrated Library Catalog of Udelar (BiuR) and the institutional repository of Udelar, known as Colibrí, within the scope of Udelar from 2012 to 2022. The results indicate a low incidence of Afro-Uruguayan authorship in both the institutional repository and the university library catalog, suggesting a complicity of the institution itself in the memorial and epistemic erasure of populations of African descent both within the university and in Uruguayan society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Florencia Egaña Lachaga, Universidad de la República - UDELAR

Bibliotecaria negra. Maestranda en Información y Comunicación. Profesora de la Facultad de Información y Comunicación de Udelar. Integrante del colectivo de investigación Estudios Afrolatinoamericanos de la Comisión Sectorial de Investigación Científica(CSIC) de Udelar, Uruguay.

Franciéle Carneiro Garcês-da-Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Professora Adjunta do Curso de Biblioteconomia, do Departamento Acadêmico de Ciência da Informação da Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Professora colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação, da Universidade do Estado de Santa Catarina (PPGInfo/UDESC). Doutora em Ciência da Informação pela Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestra em Ciência da Informação pelo Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT)/Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Bacharela em Biblioteconomia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). É idealizadora e gerente do projeto social Quilombo Intelectual. Idealizadora e coordenadora do Selo Editorial Nyota. É vice-coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Recursos, Serviços e Práxis Informacionais (NERSI) e compõe o quadro de integrantes do Grupo de Pesquisa Ecce Liber: Filosofia, linguagem e organização dos saberes como membro do Satélites em Organização Ordinária dos Saberes Socialmente Oprimidos (OSO.sat) (IBICT-UFRJ). É autora do livro Biblioteconomia Negra: das epistemologias negro-africanas à Teoria Crítica Racial (Malê, 2023).

References

ARBOLEDA QUIÑONEZ, Santiago. Le han florecido nuevas estrellas al cielo: suficiencias íntimas y clandestinización del pensamiento afrocolombiano. 2011. Tesis (Doctorado en Estudios Culturales Latinoamericanos) - Universidad Andina Simón Bolivar. Ecuador: Área de Estudios Sociales y Globales, 2011. Disponível em: https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/2816/1/TD018-DECLA-Arboleda-Le%20han%20florecido.pdf Acesso em: 23 maio 2023.

BIBLIOTECAS DE LA UNIVERSIDAD DE LA REPÚBLICA. Disponível em: https://www.biur.edu.uy/F. Acesso em: 23 maio 2023.

CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

CARVALHO, José Jorge de. Encontro de Saberes e descolonização: para uma refundação étnica, racial e epistêmica das universidades brasileiras. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramon (org.). Decolonialidade e Pensamento Afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

CIVALLERO, Edgardo. Cuando la memoria se convierte en cenizas... Memoricidio durante el siglo XX. Revista de Bibliotecología y Ciencias de la Información, [s.l.], v. 10, n. 15, 2007. Disponível em: http://hdl.handle.net/10150/209313 Acesso em: 23 maio 2023.

EGAÑA-LACHAGA, Florencia; RODRÍGUEZ, Lourdes. El advocacy bibliotecológico afrocentrado. In: SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da (org.). Bibliotecári@s negr@s: Perspectivas feministas, antirracistas e decoloniais em Biblioteconomia e Ciência da Informação. Florianópolis: Rocha Gráfica e Editora; Selo Noyta, 2021. p. 343-357.

EGAÑA-LACHAGA, Florencia; GARCÊS-DA-SILVA, Franciéle Carneiro. Conhecimento Afrocentrado? Investigando a contribuição dos bibliotecários da Faculdade de Informação e Comunicação, Universidade da República (UDELAR), Uruguai. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 24., 2024, Vitória. Anais [...] Vitória: UFES, 2024. Disponível em: https://cip.brapci.inf.br//download/342424. Acesso em: 10 janeiro 2025.

FLORIT, Héctor. Implicancia del racismo en el sistema educativo formal. In: SEMINARIO SOBRE RACISMO, DISCRIMINACIÓN Y XENOFOBIA, 1., 1994, Montevideo. Anales […] Montevideo: Mundo Afro, 1994.

FRICKER, Miranda. Epistemic injustice: power & the ethics of knowing. Oxford, England: Oxford University Press, 2007.

GARCÊS-DA-SILVA, Franciéle Carneiro; SALDANHA, Gustavo Silva. Brazilian Black Librarianship: the fight against the epistemicide of black thought in the library profession. Journal of Critical Library and Information Studies, [s.l.], v. 4, p. 1-29, 2022.

GARCÊS-DA-SILVA, Franciéle Carneiro. Biblioteconomia Negra: das epistemologias negro-africanas à Teoria Crítica Racial. 1. ed. Rio de Janeiro: Malê, 2023. 584 p.

GROSFOGUEL, Ramon. Los cuatro genocidios/epistemicidios del largo siglo XVI y las estructuras de conocimiento racistas/sexistas de la modernidad en la universidad occidental. Revista Izquierdas, [s.l.], v. 51, n. 1, p. 1-20, 2022. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/396/39630036002.pdf Acesso em: 23 maio 2023.

HERNÁNDEZ SAMPIERI, Roberto; MENDOZA, Christian. Metodología de la investigación: las rutas cuantitativas, cualitativas, y mixtas. México: Mc.Graw-Hill, 2018.

IFLA. Manifesto da IFLA/UNESCO sobre bibliotecas públicas, 1994. Disponível em: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/public-libraries/publications/PL-manifesto/pl-manifesto-es.pdf Acesso em: 23 maio 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA Y CENSO. Datos primarios dela Encuestacontinua de Hogares. Montevideo, junio de 2006.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA. Encuesta continua de hogares. Módulo raza. Principales resultados. Montevideo: División de estadísticas sociodemográficas, 1998.

LAO-MONTES, Agustín. Hilos descoloniales: trans-localizando los espacios de la diáspora africana. Tabula Rasa, [s.l.], n. 7, p. 47-79. 2007. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/tara/n7/n7a03.pdf Acesso em: 23 maio 2023.

McINTOSH, Peggy. White Privilege: Unpacking the Invisible Knapsack. In: Peace and Freedom Magazine. Philadelphia, 1989. p. 10-17. Disponível em: https://nationalseedproject.org/Key-SEED-Texts/white-privilege-unpacking-the-invisible-knapsack Acesso em: 23 maio 2023.

MBEMBE, Joseph-Achille. Necropolítica seguido de Sobre el Gobierno privado indirecto. Elisabeth Falomir Archambault, tradução. España: Melusina, 2011.

MISSIATTO, Leandro Aparecido Fonseca. Memoricídio das populações negras no Brasil: atuação das políticas coloniais do esquecimento. Revista Memória em Rede, [s.l.], v. 13, n. 24, p. 252-273, 2021.

MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de Raça, Racismo, Identidade e Etnia. In: SEMINÁRIO NACIONAL RELAÇÕES RACIAIS E EDUCAÇÃO. PENESB, 3, 2003, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: PENESB, 2003. Disponível em https://www.geledes.org.br/wp-content/uploads/2014/04/Uma-abordagem-conceitual-das-nocoes-de-raca-racismo-dentidade-e-etnia.pdf Acesso em: 23 maio 2023.

MURILLO, Susana. Del par normal-patológico a la gestión del riesgo social. Viejos y nuevos significantes del sujeto y la cuestión social. In: MURILLO, Susana. (coord.). Banco Mundial. Estado, mercado y sujetos en las nuevas estrategias frente a la cuestión social. Buenos Aires, Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini, 2006. p. 11-38.

NASCIMENTO, Gabriel. Entre o lócus de enunciação e o lugar de fala: marcar o não-marcado e trazer o corpo de volta na linguagem. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, n. 60, p. 58-68, jan./abr. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/010318139578611520210313

OLIVEIRA, Henry Pôncio Cruz de. Afrodescendência, memória e tecnologia: uma aplicação do conceito de informação étnico-racial ao projeto "A Cor da Cultura". 2010. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2010.

PALERMO LÓPEZ, Eduardo Ramon. Afro-uruguaios, educação e trabalho: inclusão ou exclusão? Educação e Fronteiras, Dourados, v. 1, n. 3, p.114–131, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/1520. Acesso em: 15 março 2025.

RIBEIRO, Djamila. Lugar de enunciação. Aline Pereira da Encarnação, tradução. España: Ediciones Ambulantes, 2017.

SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da.; SALDANHA, Gustavo Silva. Biblioteconomia Negra Brasileira: caminhos, lutas e transformação. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, [s.l.], v. 12, p. 1-24, 2019.

SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da; GARCEZ, Dirnéle Carneiro; SILVA, Rubens Alves da. Conhecimento das margens: da injustiça epistêmica à valorização do conhecimento negro em Biblioteconomia e Ciência da Informação. Revista ACB, Florianópolis, v. 27, n. 1, p. 1–19, 2022. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1885. Acesso em: 5 março 2025.

UDELAR – Universidad de la República. Áreas Académicas. Montevideo, 2023. Disponível em: https://udelar.edu.uy/portal/areas-academicas/ Acesso em: 23 maio 2023.

UDELAR - Univiersidad de la República. Forma Estudiantes. Perfil estudantes de grado 2023. Montevideo, 2024. Disponível em: https://planeamiento.udelar.edu.uy/wp-content/uploads/sites/33/2024/03/Infografia-FORMA-ESTUDIANTES-2023.pdf Acesso em: 5 março 2024.

VALERIO, Erinaldo D.; SANTOS, Diego F.; VAZ, Glaucia A. Prática docente afrocentrada. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 24., 2024, Vitória. Anais [...] Vitória: UFES, 2024.

VALERIO, Erinaldo D.; CAMPOS, Arthur F. Educação antirracista no ensino da biblioteconomia. Revista Folha de Rosto, v. 5 n. Esp., p. 118-126, 2019. Disponível em: https://cip.brapci.inf.br//download/136584 Acesso em: 10 janeiro 2025.

Published

2025-05-20

How to Cite

EGAÑA LACHAGA, F.; GARCÊS-DA-SILVA, F. C. Expressing memoricide: ananalysis of afrocentrated knowledge production at the University of la República,Uruguay. Revista ACB, Florianópolis, v. 30, n. 1, p. 1–19, 2025. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/2154. Acesso em: 31 may. 2025.