Accessibility in virtual informational environments directed to people with visual impairments

Authors

Keywords:

Virtual information environments, Digital accessibility, Social inclusion, Digital inclusion, Visual impairmet

Abstract

This qualitative documentary research had the general objective of analysing virtual information environments of institutions specialised in people with visual impairments, aiming to identify initiatives that focus on the inclusion of people with visual impairments in the virtual universe. To this end, it was necessary to carry out third-party research, that is, specific objectives: identify national and foreign institutions specialised in accessibility; identify the main technologies made available and/or developed by the institutions; identify the main services provided by the organisations; identify the main material resources produced and/or made available by the institutions; identify actions with potential for social inclusion of people with visual impairments. Applying the comparative method, the research objects used were virtual information environments belonging to institutions specialised in accessibility for people with visual impairments, at the national level the digital website of the Dorina Nowill Foundation for the Blind, and abroad the digital website of the National Library Service for the Blind and Print Disabled. It is possible to identify services such as Dorinateca, Accessibility Solutions Division, Ask a Librarian, BARD, and Braille-on-Demand, the main resources offered by the institutions, tactile, audio, and digital technologies developed by the organisations such as the Dorina Daisy Reader and Digital Standard Player. It is possible to note that these virtual environments have the potential to provide subsidies for the inclusion of individuals with disabilities on the web, but not exclusively through it, since many of the initiatives, although proposed through the virtual environment, in practice end up being realised in the physical world.

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Author Biographies

Igor Mendes da Silva, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquista Filho”

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI), da Faculdade de Filosofia e Ciências (FCC) Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquista Filho” (UNESP), Marília - SP. Bacharel em Biblioteconomia pela FCC, UNESP, Marília - SP.

Richele Grenge Vignoli, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquista Filho”

Pós-doutoranda em Ciência da Informação, PPGCI Unesp Marília. Doutora em Ciência da Informação, PPGCI Unesp, Marília. 

Oswaldo Francisco de Almeida Júnior, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquista Filho”

Possui Graduação em Biblioteconomia e Documentação pela Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (1974), Mestrado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (1992) e Doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (1999). Atualmente é Professor Associado da Universidade Estadual de Londrina, Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/Marília) e Professor Colaborador do Mestrado Profissional da Universidade Federal do Cariri. Líder do Grupo de Pesquisa "Informação: Mediação, Cultura, Leitura e Sociedade". Vogal da diretoria da EDICIC. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Informação e Sociedade, atuando principalmente nos seguintes temas: Informação e Sociedade, Mediação da Informação, Serviço de Referência e Informação, Bibliotecas Públicas e Biblioteconomia. Mantenedor do site Infohome (www.ofaj.com.br).

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Published

2025-02-22

How to Cite

SILVA, I. M. da; VIGNOLI, R. G.; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. de. Accessibility in virtual informational environments directed to people with visual impairments. Revista ACB, Florianópolis, v. 29, n. 1, p. 1–35, 2025. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/2185. Acesso em: 10 mar. 2025.